Digitale triage en meertaligheid maken Medicoo nog toegankelijker

Medisch team kan sneller persoonlijk advies geven door vernieuwde functionaliteiten

Tilburg – Sinds de zorgapp Medicoo is uitgerust met een digitale triage module en automatische vertaling, stellen nog meer patiënten hun gezondheidsvraag via de app die huisartsenpraktijken en -posten ondersteunt. Door de digitale triage module in de app worden de urgentie en aard van de klacht direct in kaart gebracht. Het medisch team van verpleegkundigen en huisartsen kan hierdoor de patiënt nog sneller en gerichter helpen via chat. En met de toevoeging van automatische vertaling is de app nu meertalig (in alle talen) te gebruiken. Daarmee is de app heel geschikt gemaakt voor anderstalige patiënten, vluchtelingen, toeristen en arbeidsmigranten.  

App met digitale triage zorgt voor efficiëntere zorg

De digitale triage module bevat inmiddels ruim 39 ingangsklachten. Sinds de introductie hebben ruim 20.000 patiënten gebruik gemaakt van de digitale triage. Het medisch team ervaart de digitale triage als een positieve ontwikkeling voor het verlenen van efficiënte zorg. Wanneer een patiënt de digitale triage vragenlijst volledig en correct invult, hebben zorgverleners sneller een duidelijk beeld van de klacht. Op die manier kan er sneller een persoonlijk advies gegeven worden.  

Meertalige app ondersteunt Oekraïense vluchtelingen

Op diverse locaties gebruiken Oekraïense vluchtelingen sinds de zomer van 2022 de Medicoo app. Ook in Tilburg werden de aangesloten huisartsenpraktijken flink ontzorgd, door een vermindering van het aantal praktijkbezoeken met circa 50%. Iedere dag komen er patiënten via de app binnen. “Ik vind het echt een succesverhaal”, oordeelt huisarts Anniek Masman uit Tilburg. “De druk bij de doktersassistente is eraf. De afspraak is al gemaakt en de arts weet waar de patiënt voor komt.” 

Uit de resultaten blijkt dat patiënten die in deze nieuwe hybride patiëntreis terecht komen, en dus via de app contact zoeken, efficiënter en effectiever tot de juiste zorg komen dan vluchtelingen die de app niet gebruiken. Ook voor de huisarts leidt het bezoek van deze patiënten tot minder werk, omdat de hulpvraag en de reden van consult duidelijk zijn. De patiënt heeft het in de eigen taal kunnen toelichten en het medisch team van Medicinfo zorgt voor een heldere overdracht. 

Medicoo ondersteunt huisartsen(posten) sinds 2020

De Medicoo app werd in 2020 door Medicinfo gelanceerd toen er in de provincie Zeeland een grote behoefte ontstond aan zorg op afstand voor patiënten zonder huisarts in de regio (NONI’s). Inmiddels wordt de Medicoo app gebruikt door diverse huisartsen in Nederland om de werkdruk te verlagen. Patiënten met een zorgvraag stellen gemakkelijk en elk moment van de dag hun zorgvraag via de app aan het medisch team van Medicinfo. Patiënten doorlopen een digitale triage en gaan daarna in gesprek met een zorgverlener via chat. Tijdens het gesprek worden aanvullende triagevragen gesteld en volgt een zorgadvies. Wanneer nodig wordt er een beeldbelconsult ingepland met een huisarts van Medicinfo. Als er fysiek onderzoek of behandeling nodig is, dan wordt de patiënt doorverwezen naar de eigen huisarts. Deze ontvangt een volledige overdracht in het HIS.  

Om onnodige bezoeken aan de huisartsenpost te verminderen ontwikkelde Medicinfo voor De Dokterswacht in Friesland een eigen zorgapp, gebaseerd op Medicoo.  

Menu