Veelgestelde vragen

Medicoo is een app waarmee je een huisarts kan raadplegen, ook als je niet staat ingeschreven bij een huisartsenpraktijk. Via de Medicoo app kan je chatten met een verpleegkundige en, wanneer dat nodig is, beeldbellen met een huisarts.

Bij Medicoo kan je terecht met al je niet-spoedeisende gezondheidsvragen. In het appgesprek met de verpleegkundige bespreek je je vraag. In de meeste gevallen kan je vraag online beantwoord worden door de verpleegkundige of online huisarts. Soms is er lichamelijk onderzoek nodig. In die gevallen word je doorverwezen naar je eigen huisarts of helpt de verpleegkundige je om een huisarts uit ons netwerk bij jou in de buurt te vinden die je op korte termijn kan zien.

Medicoo is het meest geschikt voor nieuwe gezondheidsvragen. Voor het maken van afspraken, het aanvragen van verwijzingen en/of medicatie belt u de huisartsenpraktijk.

Bel bij een levensbedreigende situatie altijd direct 112!

Je kan gebruikmaken van Medicoo wanneer je hierover geïnformeerd bent door je huisartsenpraktijk of -post, of door de regio waar je op dit moment op vakantie bent. Daarnaast kan Medicoo worden gebruikt als je niet bent ingeschreven bij een huisartsenpraktijk.

Het gebruik van de Medicoo app is in de meeste gevallen kosteloos omdat het vergoed wordt door je zorgverzekeraar of door je eigen huisarts omdat Medicinfo hierover afspraken met hen heeft gemaakt. Dit betekent dat je zorgverzekeraar dit consult betaalt en dat het niet wordt verrekend met je eigen risico.

Alleen in uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld omdat je niet in Nederland voor zorg verzekerd bent, zullen de kosten in rekening worden gebracht. Dit wordt dan altijd vooraf gemeld.

Het gebruik van de Medicoo app is in de meeste gevallen kosteloos omdat het vergoed wordt door je zorgverzekeraar of door je eigen huisarts omdat Medicinfo hierover afspraken met hen heeft gemaakt. Dit betekent dat je zorgverzekeraar dit consult betaalt en dat het niet wordt verrekend met je eigen risico.

Alleen in uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld omdat je niet in Nederland voor zorg verzekerd bent, zullen de kosten in rekening worden gebracht. Dit wordt dan altijd vooraf gemeld.

Ja, kijk hier hoe je kan registreren in de Medicoo app wanneer je uit België komt.

Medicoo is een dienst van Medicinfo. Medicinfo heeft inmiddels meer dan twintig jaar ervaring met deskundige en persoonlijke online zorg.

Alle verpleegkundigen zijn BIG geregistreerd en werkzaam in het Medisch Contact Centrum van Medicinfo. Ook alle huisartsen zijn BIG geregistreerd en naast hun werkzaamheden van Medicinfo actief als huisarts in een (eigen) praktijk of als waarnemend huisarts.

Bel bij een levensbedreigende situatie altijd direct 112!

De verpleegkundigen zijn 7 dagen per week bereikbaar. Doordeweeks van 07.00 tot 23.00 uur en in het weekend / op feestdagen van 09.00 tot 21.00 uur. De huisartsen zijn 7 dagen per week op afspraak beschikbaar. Dat kan zowel overdag als in de avonduren.

In sommige regio’s wijken de openingstijden af. Dit wordt altijd vooraf gemeld. 

Voor veel gezondheidsvragen heeft de huisarts voldoende aan de informatie die jij geeft tijdens het videoconsult. Wanneer dat niet het geval is, zal de huisarts je doorverwijzen naar je eigen huisarts of helpen we je met het vinden van een huisarts uit ons netwerk bij jou in de omgeving.

Een sterke eerstelijn is een van de pijlers van onze zorg. Door een groeiend tekort aan huisartsen heeft helaas niet iedereen daar altijd toegang toe. Medicoo wil voor die patiënten een eerste aanspreekpunt zijn, zodat ze laagdrempelig terecht kunnen met hun zorgvragen, via chat en beeldbellen. Medicoo werkt aan een netwerk van praktijken waar patiënten naartoe kunnen, wanneer er toch verder onderzoek nodig is. We steunen het volledig als patiënten op deze manier alsnog een praktijk vinden waar zij zich kunnen inschrijven.

Wilt u graag deelnemen als praktijk of eens van gedachten wisselen, neem dan gerust contact op via info@medicinfo.nl.

De Medicoo app is ontwikkeld om online zorg te kunnen bieden als dat nodig is. Bijvoorbeeld omdat er in jouw regio een tekort aan huisartsen is en je geen huisarts kunt vinden. Medicoo draagt op die manier bij aan een oplossing voor het huisartsentekort in (delen van) Nederland. Voor de groep mensen zonder eigen huisarts biedt Medicoo een oplossing om toch eenvoudig en online toegang te hebben tot zorg.

De huisarts schrijft geen medicijnen voor. Wanneer er medicatie nodig is, zal de huisarts je doorverwijzen naar je eigen huisarts of helpen we je met het vinden van een huisarts uit ons netwerk bij jou in de omgeving.

De huisarts kan je niet doorverwijzen naar een specialist. Wanneer er vermoedelijk een doorverwijzing nodig is, zal de huisarts je doorverwijzen naar je eigen huisarts of helpen we je met het vinden van een huisarts uit ons netwerk bij jou in de omgeving.

Uiteraard zijn er situaties waarbij een lichamelijk onderzoek nodig is. In dat geval zal de huisarts je doorverwijzen naar je eigen huisarts of helpen we je met het vinden van een huisarts uit ons netwerk bij jou in de omgeving.

In Nederland geldt een identificatieplicht in de zorg. Wij zijn dan ook vanuit de wetgeving verplicht om aan patiënten te vragen zich te identificeren en deze gegevens te registreren. Uiteraard gaan wij zeer zorgvuldig om met je gegevens. Je hoeft je gegevens alleen bij het eerste consult in te vullen.

We vinden jouw privacy heel belangrijk. Daarom verwerken we in de Medicoo app alleen de gegevens die we nodig hebben voor het gebruik van de app en het geven van de juiste zorg. Persoonsgegevens verwerken we conform de geldende privacywetgeving (de algemene verordening gegevensbescherming: EU 2016/679). Bovendien zijn we NEN 7510 en ISO 27001 gecertificeerd. Wil je meer weten over hoe we met je privacy omgaan en wat je rechten en plichten zijn? Bekijk dan ons privacy statement.

De beeldgesprekken met de huisarts worden niet opgeslagen.

In het BIG register kan je zien of een zorgverlener zijn beroep mag uitoefenen. Ook kun je zien of er een tuchtmaatregel is opgelegd, zoals een schorsing. Het BIG-register is door iedereen te raadplegen.

Heb je vragen over de Medicoo app, laat het ons weten via de contactpagina. Ben je niet tevreden over onze dienstverlening? Dan kun je jouw klacht indienen via klachten@medicinfo.nl. Medicinfo heeft een duidelijke klachtenprocedure, zodat je ervan verzekerd bent dat jouw klacht op een juiste manier wordt afgehandeld.

Een sterke eerstelijn is een van de pijlers van onze zorg. Door een groeiend tekort aan huisartsen heeft helaas niet iedereen daar altijd toegang toe. Medicoo wil voor die patiënten een eerste aanspreekpunt zijn, zodat ze laagdrempelig terecht kunnen met hun zorgvragen, via chat en beeldbellen. Medicoo werkt aan een netwerk van praktijken waar patiënten naartoe kunnen, wanneer er toch verder onderzoek nodig is. We steunen het volledig als patiënten op deze manier alsnog een praktijk vinden waar zij zich kunnen inschrijven.

Wilt u graag deelnemen als praktijk of eens van gedachten wisselen, neem dan gerust contact op via info@medicinfo.nl.

Menu